TV: Nærmer mediehusene seg en bærekraftig forretningsmodell? Vi snakker med Schibsted-sjefene Didrik Munch og Rolv-Erik Ryssdal

Oppløftende tall fra de norske mediene onsdag - og rubrikksidene «trykker fortsatt penger».

Schibsted og konsernsjef Rolv Erik Ryssdal la fram regnskapstall for fjerde kvartal i Oslo onsdag.
Schibsted og konsernsjef Rolv Erik Ryssdal la fram regnskapstall for fjerde kvartal i Oslo onsdag. Bilde: Terje Pedersen / NTB scanpix

Shibsted ASA la onsdag fram resultater for fjerde kvartal i fjor, men en omsetning i kvartalet på 4,059 milliarder kroner og et driftsresultat (EBITDA) på 501 millioner.

Hele året endte på 15,854 milliarder i omsetning, og litt over 2 milliarder kroner i resultat.

Av omsetningen på nær 16 milliarder kroner, står de «tradisjonelle mediene» for nær halvparten. Aftonbladet for 1,9 milliarder, Svenska Dagbladet 951 millioner, og de norske mediehusene 4,548 milliarder kroner.

 

LES OGSÅ fra onsdag morgen:

 

Aftonbladet (236 millioner kroner) og VG (272 millioner kroner) leverer fortsatt solide resultater, mens de norske region- og lokalavisene har slitt mer de seneste åra.

Og etter en dårlig start på fjoråret, blir resultatet i 2016 for disse avisene «bare» 161 millioner, 27 millioner bak 2015.

(Trykk for større versjon).
(Trykk for større versjon). Bilde: Schibsteds kvartalsrapport

Men takket være litt slakere fall i annonseinntektene fjerde kvartal, og fortsatt solid vekst i digitale brukerinntekter, leverte disse avisene fjerde kvartal en margin på 10 prosent og 71 millioner kroner i resultat.

(Trykk for større versjon).
(Trykk for større versjon). Bilde: Schibsteds kvartalsrapport

Altså nesten halvparten av resultatet for fjoråret på årets tre siste måneder.

- Det er lenge siden vi har hatt 10 prosent margin, bekrefter Schibsted Norge-sjef Didrik Munch til Medier24. Se video øverst i saken.

Også Schibsteds rubrikkmarkeder gjør det bra, særlig i Frankrike, Sverige og Norge.

Og til tross for stadig konkurranse, leverer FINN fortsatt omsetningsvekst - i fjor på hele 15 prosent.

 

Hør hva konsernsjef Rolv Erik Ryssdal sier om 2016, Snapchat og veien videre:

Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal om fjerde kvartal, 2016 og framtida:

Posted by Medier24 on 8. februar 2017

 

Til toppen