Toppsjefene i søsterselskapene VG og Aftenposten: Gard Steiro og Espen Egil Hansen. Bildet er tatt under Nordiske Mediedager i mai 2017.

VG «trykker fortsatt penger» og har stor digital vekst. Bedre marginer også fra regionavisene, men inntektene faller med 100 millioner kroner i kvartalet

De gamle papirpengene stuper for alle mediehusene. Men snart er halvparten av VGs omsetning digital.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted-konsernet offentliggjorde tirsdag resultatene for andre kvartal, med et resultat for hele konsernet som var bedre enn ventet fra analytikerne:

Omsetningen andre kvartal var på 4,327 milliarder kroner, med et driftsresultat før engangseffekter (EBITDA) på 694 millioner kroner.

Mesteparten av dette kommer fortsatt fra de solide rubrikkselskapene i land som Norge, Frankrike og Sverige, men det er fremgang å spore også i de norske mediehusene.

  

Meget solid fra VG

På mediesiden går det aller best for VG, som også i andre kvartal leverer solide 20 prosent driftsmargin.

Et driftsresultat (EBITDA) på 87 millioner kroner, av en omsetning på 439 millioner kroner.

VG utmerker seg også med topplinjevekst - altså vekst i de totale inntektene - på 4 prosent mot andre kvartal i fjor. Og nå vokser igjen de digitale annonseinntektene. Antall abonnenter på VG+ stiger fortsatt og er nå 113.000.

Verdt å merke seg er også skiftet i andelen av digitale inntekter: Det er ikke mange kvartaler siden andelen var 40/60, men andre kvartal i år utgjorde de digitale inntektene 49 prosent av VGs totale omsetning - 216 av 439 millioner kroner.

Veksten kommer både på programmatisk, innholdsmarkedsføring, og ikke minst online video - som tidligere omtalt i denne saken om utviklingen til VGTV.

Men VGs papiravis - som er spådd å forsvinne om få år - står med løssalg og annonser fortsatt for halvparten av inntektene i kvartalet; 224 millioner kroner.

 

Regionavisene mister store penger

I de fire abonnementsmediehusene, som nå rapporterer samlede tall, er utviklingen fortsatt en ganske annen:

Aftenposten, BT, Aftenbladet og Fædrelandsvennen leverer riktig nok langt bedre resultat andre kvartal enn de seneste åra, med et driftsresultat (EBITDA) på 68 millioner. Det gir en margin på 11 prosent, noe som er det beste vi har sett på regionavisene på noen kvartaler.

Men dette kommer av store kostnadskutt; Her er det ingen topplinjevekst. Tvert i mot falt inntektene i andre kvartal med 14 prosent mot året før. Papirinntektene faller med 14 prosent - og var hele 100 millioner kroner lavere andre kvartal i år enn i fjor.

Og de samlede digitale inntektene faller med tre prosent. Schibsted opplyser ikke tall for trenden på annonseinntekter; bare at det faller stort på papir og også digitalt.

På brukerinntekter fortsetter imidlertid den positive utviklingen for disse avisene, som nå har til sammen 128.000 heldigitale abonnenter. 

  • Saken blir oppdatert.

...og mediekrisen er ikke over, «den er bare såvidt begynt». Slik snakket VG-sjef Gard Steiro og Aftenpostens Espen Egil Hansen med Medier24 om utviklingen på Nordiske Mediedager i vår: 

  • Intervjuet er fra drøye to måneder tilbake, og tallene som omtales er første kvartal - men utviklingen er altså den samme nå.
Powered by Labrador CMS