OSLO  20170104.
Gard Steiro er ansatt som ny sjefredakt¯r i VG.
Steiro tar over etter Torry Pedersen.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
OSLO 20170104. Gard Steiro er ansatt som ny sjefredakt¯r i VG. Steiro tar over etter Torry Pedersen. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix (Bilde: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

VG selger ikke så mange papiraviser lenger, men akkurat nå trykker de nesten penger: 21 prosent margin første kvartal!

Samtidig som avisa leverer god journalistikk, blir det også penger igjen på bunnlinja. Kostnadskutt og abonnementsvekst ga også langt bedre resultater for de Schibsteds abonnementsaviser.

VGs papiravis er fortsatt i tilnærmet «fritt fall», og hverdagsopplaget er nå på bare 83.351 eksemplarer. Søndagsavisen er nede i 73.300.

Når den likevel er viktig for VG, så er det fordi papiravisa fortsatt står for over 50 prosent av inntektene til mediehuset.

Disse inntektene faller naturlig nok raskt.

Men Schibsteds kvartalsrapport for årets første tre måneder, som ble offentliggjort fredag, vitner om et mediehus som akkurat nå lykkes godt i den digitale transformasjonen:

Mens de papirbaserte inntektene falt med 40 millioner kroner målt mot første kvartal 2016, så økte de digitale med 43 millioner.

VG hadde første kvartal en omsetning på 431 millioner, en økning fra 2016 på 3 millioner.

Og etter fjorårets solide kostnadskutt, betyr det gode resultater: Et driftsresultat (EBITDA) 88 millioner kroner - hvilket tilsvarer en margin på imponerende 21 prosent.

Både omsetningsvekst og ikke minst marginer på over 20 prosent er det lenge siden norske medier har sett.

 

Regionavisene leverer også langt bedre enn i fjor

Kvartalsrapporten forteller også at de fire abonnementsavisene leverer langt bedre tall, drevet av kostnadskutt og god utvikling på digitale abonnement.

Aftenposten og de tre andre avisene rapporterer samlet, og kan ikke vise til vekst i omsetningen - men hele 14 prosent lavere kostnader gir langt bedre tall.

Av en omsetning på 634 millioner kroner første kvartal, leverer de fire avisene samlet et driftsresultat (EBITDA) på 32 millioner, en margin på 5 prosent. Det er normalt ikke imponerende, men det er langt bedre enn fjoråret hvor resultatet var 4 millioner - og marginen 1 prosent.

 

Se også intervju med VG-sjefene etter prisfesten i Bergen onsdag kveld - om hvordan mediehuset fortsatt kan levere god journalistikk:

Prisras til VG på Årets Mediepriser: Den store prisfesten! Vi snakker med sjefredaktør Gard Steiro, magasinredaktør Jane Throndsen og - nå styreleder - Torry Pedersen:

Posted by Medier24 on 10. mai 2017

 

 

Til toppen