Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Fremskrittspartiet.
(Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Fremskrittspartiet. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix) (Bilde: Larsen, Håkon Mosvold)

- Vi forstår at dette er vondt for avisene som får problemer, sier Ketil Solvik-Olsen. Han forventer «langt bedre» fra Kvikkas denne lørdagen

- Hvis ikke vil også min tålmodighet bli langt mer tynnslitt, slår samferdselsministeren fast. Men forsvarer fortsatt valget om å spare 100 millioner på å velge bort Posten. 

I vår sluttet Posten å levere vanlig post på lørdager, og 1. november var det også slutt for aviser.

Det lille Ålesund-selskapet Kvikkas var 100 millioner kroner billigere enn Posten, og overtok ansvaret for å levere aviser til de rundt 15 prosent av landet hvor det ikke fins avisbud.

Men i disse områdene har det to lørdager på rad vært tildels store mangler, problemer og aviser som ikke er blitt levert.

Noe Medier24 nok en gang skrev om, tidligere fredag:

Hvor galt kan det gå før Kvikkas gir opp? Og hva skjer da? – I teorien kan vi ta over igjen, sier Posten

Norske lokalavisredaktører har mistet håpet, er sinte og frustrerte.

Og det har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forståelse for:

- Jeg forstår utmerket godt at dette er vondt for avisene som har problemer.

- Hva vil du si til disse avisene, redaktørene og ikke minst leserne?

- Nå har vi to lørdager med erfaring fra Kvikkas sin distribusjon, og vi er veldig spent på morgendagen. Det brukes mye tid på dette, både vi og avisene betaler jo for at avisene skal leveres - og vi vet at Kvikkas er opptatt av å fikse dette.

- Og så er det ikke slik at vi ikke gjør noe her. Vi gjør så godt vi kan for å sørge for at dette systemet skal fungere.

Kan også miste tålmodigheten

- Hvis noen ikke får lørdagsavisa si for tredje lørdag på rad i morgen, kan en oppsigelse være neste skritt for abonnenten. Hva tenker du om det?

- Det er da vi må kommunisere alle sammen at: Dette er noe som tas på alvor, det er en innkjøring og det kommer til å ordne seg, sier Solvik-Olsen.

- Men hvor lenge kan det være slike problemer, hvor lang innkjøringstid skal man få som distributør av aviser?

- Jeg akspeterer at første gang du gjør noe, så har du ikke full oversikt. Andre gang du gjør noe, forventer jeg mer styring.

- Og nå får vi tilbakemelding på at Kvikkas i flere områder har satt seg ned og hatt en runde med de avisene det gjelder, har jobbet systematisk med problemene - og så får de mulighet i morgen til å bevise hva vi sammen har fått til nå.

- Det er klart: Vi bruker 100 millioner kroner i året av skattebetalernes penger på dette, så vi forventer jo at det skal fungere.

- Hva kan avisene egentlig forvente her? Skal det være 100 prosent, eller må man være fornøyd med 80 eller 90?

- Nei, i utgangspunktet skal jo selvsagt alt leveres. Hvis det er en trafikkulykke, noen blir innesnødd eller slike uventede hendelser, er det selvsagt noe annet.

- Men dårlige bud er ikke godt nok. Det er heller ikke akseptabelt i lengden å skylde på dårlige adresselister.

- Hvor galt må dette gå før departementet reagerer enda hardere mot Kvikkas?

- De skal jo levere aviser etter hva som er avtalt og forventet. Og vi må forvente at de viser en markert forbedring nå på lørdag, at de viser evne til endringer. Det var «oppgang» fra første lørdag til forrige helg. Men hvis denne ikke fortsetter, vil selvsagt min tålmodighet være langt mer tynnslitt, sier Solvik-Olsen.

«Da snakker vi om systemsvikt deluxe»

Både i forberedelsene og de siste ukene har departementet påpekt i media at også bransjen selv har hatt et ansvar for situasjonen, og at mediehusene selv har ansvar for å levere sine aviser i tide til avtalt sted.

Og for ordens skyld:

Som tidligere nevnt skal bransjen selv levere ut rundt 1 million aviser med egne bud på lørdagene. Kvikkas har ansvaret for rundt 130.000 aviser - og det er i denne omgang kun disse denne saken og spørsmålene til Solvik-Olsen handler om.

LES OGSÅ statsrådens innlegg fra tidligere denne uka: – Vi kommer raskere i mål dersom vi forsøker å samarbeide om løsninger framfor å kjefte på Kvikkas

- Nå uttrykker du en tydelig forståelse for at dette er vanskelig for avisene, og framstår litt strengere overfor Kvikkas. Kan noe av formen på regjeringens kommunikasjon ha ført til et enda høyere konfliktnivå?

- Jeg håper ikke det. Selvsagt stiller iv krav til Kvikkas, men jeg synes jo det har vært viktig og nødvendig å peke på at alt galt som skjer, ikke er Kvikkas sin feil.

- Så skal de ta ansvaret der de ikke har vært godt nok forberedt, og det er dessverre mange steder.

De siste ukene har handlet mye om kvalitet på adresselister leveringstidspunkter, med mye mer. Partene har tildels skyldt på hverandre, men det vil Solvik-Olsen nå helst bort fra:

- La oss kutte ut den indirekte kampen i media, og spørre: Hva er det vi må gjøre på hvert sted for å få dette til å fungere?

- Du møtte i dag avisbransjen og fikk sikkert noen beskrivelser av hvordan situasjonen er: Bud som ikke aner hvor de er, hvor de skal eller aviser som av andre årsaker rett og slett ikke blir levert. Hvordan vil du beskrive situasjonen?

- Avisene er frustrerte, og de tar opp en del ting som ikke fungerer. I en del fylker og landsdeler er ting som normalt. Men for eksempel i Sogn og Fjordane og deler av Telemark er det veldig dårlig.

- Noen områder på Helgeland er veldig dårlig.

- Og da snakker vi om noen få, men systemsvikt deluxe. Og det er selvsagt ikke godt nok.

Henger seg ikke opp i detaljer - sier Kvikkas har ansvaret

Diskusjonen har som nevnt handlet mye om adresselister, digitale kart med mer. Men store deler av disse 15 prosenter av landet fins det ikke gater og husnumre. Her består adressen din fortsatt av Navn, Bygd, Postnummer og Poststed.

Da hjelper det at postbudet både er født, oppvokst og har kjørt post der i 30 år - en erfaring ferske avisdistributører fra Kvikkas og underleverandører ikke har med seg.

Firda / ANB satte fredag fokus på nettopp kriteriene i anbudet for hvordan Kvikkas skal få avisene fram, og hvorvidt det egentlig stilles faktiske krav til kvalitet på distribusjonen.

Det mener statsråden at det gjør, og han vil ikke henge seg for mye opp i detaljene for hvordan dette løses.

- I vår tolkningen av kontrakten, ligger det selvsagt et krav om at de skal levere aviser med samme kvalitet som Posten, Helthjem og eventuetl andre gjør. Hvordan det skjer er opp til Kvikkas - de har et ansvar for å sørge for et system som fungerer.

- Hvis de har et problem, så er det selskapets eget ansvar. Der har de mange steder gjort en god jobb, og alt fungerer smertefritt. Andre steder fungerer det ikke, og det er «for stort strekk i laget».

Fredag var det et møte mellom mediebransjen og departementets politiske ledelse, der MBL blant annet stilte en rekke konkrete forslag til forbedringer. Les mer om disse på Mediebedriftene.no.

Blant disse er rett og slett praktiske punkter som bedre avviksrapportering. MBL ber også om en «kunnskapsoverføring» fra Posten til Kvikkas, all den tid førstnevnte har lang erfaring i å levere post og aviser og fortsatt gjør det fem dager i uka.

- Men er dette riktig medisin - skal man be en konkurrent gi fra seg sitt konkurransefortrinn til den aktøren som vant anbudet til lavere pris?

- Det er i hvert fall ikke noe en kan pålegge Posten å gjøre. Og en hver som påtar seg en jobb, har et ansvar for å skaffe seg den kompetansen som trengs, sier Solvik-Olsen.

- Om det betyr å kjøpe en tjeneste fra Posten, tvinge budene sine til å øvelseskjøre ruta si hele uka til den kan den eller helt andre tiltak - det må være opp til Kvikkas selv.

Angrer ikke på at Kvikkas fikk anbudet

- Laveste anbud ble valgt, men det har også ført til et vanvittig komplisert apparat, mye planlegging og i tillegg en rekke feil - som både avisene og departementet bruker verdifull tid på å følge opp. I etterkant: Angrer du på dette valget, at Kvikkas fikk oppdraget?

- Det er snakk om en prisdifferanse på 100 millioner kroner over to år, og du kan få ganske mye nyttig i samfunnet for den prisen. Nå ser vi at selskapet jobber med utfordringene, og det er alt for tidlig å si at dette er en uopprettelig situasjon, mener Solvik-Olsen.

- Men når blir det aktuelt å se på kontrakten og selve oppdraget - hvis disse problemene fortsetter lenge, pp mot jul, for eksempel?

- Det er selvsagt helt uakseptabelt. Da må vi sette oss ned og snakke sammen. Og da har vi koblet inn juristene.

Dit håper og tror samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fortsatt at avisene, regjeringen og Kvikkas ikke kommer:

- Min arbeidshypotese er fortsatt at dette skal vi sklare. Lørdag nummer to var markert bedre enn lørdag nummer én. Klarer de å vise den samme forbedringen denne gang, er vi på god vei, sier han.

Til toppen