MBLS JULEFROKOST fant sted onsdag morgen. Pedersens innslag fra 58 minutter.

Se video:

Vi må bli enda bedre på mobil, mener Torry Pedersen. Frykter at mediene mister en hel generasjon

Schibsted-direktøren etterlyser også mer kontekst i journalistikken. Og enda mer samarbeid i bransjen.

Under MBLs julefrokost onsdag morgen var tidligere VG-sjef Torry Pedersen, nå publistisk direktør i Schibsted, invitert til å dele sine betraktninger om både året som har gått og det som kommer. 

I innslaget - som du kan se øverst i saken, fra cirka 58 minutter - snakker Pedersen om blant annet globale oppkjøp, nasjonal konkurranse og behovet for mer samarbeid. 

Torry Pedersen, nå publistisk direktør i Schibsted Media. Bildet er fra januar 2017.
Torry Pedersen, nå publistisk direktør i Schibsted Media. Bildet er fra januar 2017. Foto:  Gard L. Michalsen

Han spår blant annet at AT&Ts oppkjøp av Time Warner og Disneys kjøp av 21st Century Fox vil få store konsekvenser: 

- I Norden økte seingen av video on demand i 2017 med 15 prosent i aldersgruppene 15 til 74 år. Den økningen gikk i hovedsak til Netflix og Youtube. Samtidig faller tradisjonell TV-seing.

- Vi vil oppleve det samme når det gjelder bruken av video, som vi har sett på digital reklame: De globale aktørene vokser også i Norge, mente Pedersen. 

Blant annet derfor etterlyser Pedersen mer samarbeid mellom norske aktører. 

 

Mer kontekst, bedre på mobil

Medieveteranen etterlyser også mer kontekst i journalistikken: 

- Vi må publisere mindre, men fortelle mer. Alle lever i en overflod av informasjon, og vi er gode på breaking news og dybde. Men vi er ikke så god på kontekst. Når det er så mye informasjon, må vi få vite noe om hvorfor jeg skal bry meg om dette, mener han. 

Og ikke minst, selv om man skulle tro dette var old news i 2017 og på vei over i 2018: Mediene må bli enda bedre på mobil. 

- Det viktigste verktøyet for lesing og seing er på mobil. Vi må sette mobilen mer i sentrum. Det gjelder både på brukergrensesnitt, organisering og historiefortelling. Vi henger for mye igjen i et gammelt verdensbilde, og jeg er alvorlig redd for at vi mister en hel generasjon, sa Pedersen. 

60-åringen skrøt også av hvordan Snapchat presenterer nyheter - blant annet i samarbeid med VG. Og ga bort en gratis forretningsidé: 

- Hvis jeg hadde vært 40 år yngre...om det er ett område hvor det er en åpning i markedet, så må det være på å lage en fullstendig nyhetstjeneste på mobilens premisser. Der må de store aktørene bli bedre. 

Til toppen