MILES: Idéutvikler Gaute Småland og CEO Tom Georg Olsen i IT-firmaet Miles, som står bak Partikkel. (Ffoto: Gard L. Michalsen)

Vil skape nye inntekter - og gi leserne et valg: Bergensfirma utvikler mikrobetaling for enkeltsaker 

IT-firmaet Miles står bak betalingsløsningen «Partikkel», som nærmer seg pilotlansering på flere norske nettaviser. 

2015 ble det store året for betalingsmurer på norske nettaviser. 

Til det bedre for abonnementsutviklingen for flere aviser, skal vi tro utviklingen til for eksempel mange av Amedias mediehus.

Men betalingsmurene fører også til mange som snur i døra - lesere som er interessert i én artikkel, men som av åpenbare årsaker ikke kan abonnere på 100 forskjellige nettaviser.

Og kanskje de til og med kan være interessert i å betale for denne ene artikkelen. Det er per dags dato nesten uten unntak umulig på norske nettaviser.

Men nå kan slike løsninger omsider nærme seg. Bergensfirmaet Miles, som blant annet jobber med betaling, bank og IT-sikkerhet, har den siste tida jobbet med på utvikle betalingsløsningen Partikkel.

Den tar mål av seg å bli en alternativ betalingsmodell for innhold på nett. Miles etablerer i disse dager «Partikkel Mikrobetaling» som et eget selskap.

- Vi ser på dette som et alternativ og et supplement til dagens abonnementsløsning, ikke nødvendigvis en erstatning. 

Det sier CEO Tom Georg Olsen i IT-firmaet fra Bergen, som har datterselskaper i Stavanger, Oslo og Mumbai.

Ifølge Olsen har løsningen tatt utgangspunkt i brukeren og baserer seg på enkel registrering og så få klikk som mulig. Og snart får du kanskje teste det på en nettavis nær deg:

- Vi jobber mot flere store aktører både i og utenfor mediebransjen. Slik det ser ut nå, blir det etablert flere piloter i løpet av februar, sier Olsen. 

Dette er Miles: 

Vil hjelpe mediebransjen 

Medier24 møtte Miles for litt siden i Oslo, og fikk presentert løsningen slik den ser ut i dag.

Samt bakgrunnen for initiativet - for hvorfor Miles nå har rettet øynene mot mediebransjen.

Olsen forteller at utgangspunktet har vært å utvikle en betalingsløsning som kan bidra til at god journalistikk skal kunne skape inntekter.

Han peker videre på kjente faktorer som fall i papirinntekter, utfordringer med å finne nye inntektsstrømmer - og det siste året også stagnasjon i digitale annonseinntekter.

Slik har norske nettlesere blitt vant til å møte sine lokalaviser det siste året - uten mulighet for å kjøpe enkeltsaker.
Slik har norske nettlesere blitt vant til å møte sine lokalaviser det siste året - uten mulighet for å kjøpe enkeltsaker.

«Svaret» har blant annet vært å etablere betalingsmurer, og gjøre brukerinntektene viktigere. 

- Men et fåtall tegner mer enn ett abonnement. Jeg har flere selv, men tilhører nok unntaket! sier Tom Georg Olsen muntert.

- Og digitale abonnement fungerer ikke på tvers av mediehusene. Det tiltrekker seg nok heller ikke yngre lesere, som mediehusene risikerer å miste helt, nå som papiravisene ikke alltid ligger hjemme lenger, fortsetter han.

En ting er at gjennomsnittsalderen for papiraviser blir stadig høyere. Mer skremmende ifølge Olsen er det at snittalderen for digitale abonnenter ikke er så mye lavere.

- Det er derfor et stort inntektspotensiale for mediehusene om de klarer å mobilisere den yngre lesermassen som ikke vil være faste abonnenter, sier han. 

Flere medienyheter? Følg oss på Facebook:

Baserer seg på Facebook, PayPal og eksisterende profiler

Svaret fra Miles er altså PartikkelEn artikkel med en p foran, som tar mål av seg å bli en universell mikrobetaling på nett, tilrettelagt for både nettaviser, magasiner, blogger, og annen type innhold.

Tanken er at Partikkel skal ta i bruk eksisterende plattformer og tjenester som Facebook, PayPal, Klarna eller lignende, for å gjøre registrering og pålogging enklest mulig.

- Målet er at det skal være færrest mulig klikk for å registrere seg. Ved å ta i bruk din offentlige Facebook-profil, kan du lage en Partikkel-profil på ett klikk. Ved å koble oss til PayPal eller Klarna, kan du fylle på kontoen uten å legge inn kortnummeret ditt en gang til.

Slik beskriver idéutvikler Gaute Småland tanken bak betalingsløsningen.

Og for å gjøre det ekstra enkelt å ta betalingsløsningen i bruk: 

- Kanskje bør man få tildelt 5-10 kroner på konto ved registrering, for å kunne lese de første artiklene uten å fylle på penger. Når man først er registrert, kan man lese artikler på alle nettsteder som har implementert løsningen, uten å måtte registrere seg flere ganger, sier han.

Slik kan Partikkel se ut når du oppretter en profil. (PS: Illustrasjon fra beta/demoversjon)
Slik kan Partikkel se ut når du oppretter en profil. (PS: Illustrasjon fra beta/demoversjon) PS: Illustrasjon fra beta/demoversjon

- Alltid pålogget 

Derfra er tanken er enkel: Hver gang man trykker på en artikkel bak betalingsmur, så skal man få valget mellom å kjøpe abonnement, akkurat som nå.

Eller - å betale 1, 3 eller 9 kroner - den summen nettstedet selv bestemmer - for å lese denne ene artikkelen.

Er man allerede registert på Partikkel og har penger på «saldoen», skal dette gå nesten automatisk. 

- Vi jobber fortsatt med kjøpsløpet og brukeropplevelsen, men målet er klart: Det skal være så få klikk og komplikasjoner som mulig, sier Småland.

- Men dere har låst løsningen til Facebook - eller kan man knytte Partikkel også til avisenes egne påloggingsløsninger?

- I teorien kan man knytte det opp til alle ID-løsninger. Men vi har valgt å illustrere det med Facebook i første omgang, fordi det er enklest og fordi de fleste har det. Samtidig bør det selvsagt være mulig å registrere seg på Partikkel også om man ikke har Facebook, sier han.

Og det er ikke noe i veien for å registrere seg med en kobling til mediehusenes egne brukerprofiler.

Miles understreker samtidig at Partikkel ikke skal være for sterkt knyttet til én spesiell aktør, siden målet er å skape en universell betalingsløsning som fungerer flest mulig steder. 

Enkel å ta i bruk

Olsen og Småland demonstrerte for Medier24 en betaversjon som ser ut til å fungere som de beskriver.

Ambisjonen er å gjøre dette enkelt for mediehus å ta i bruk. Det vil si ingen investeringskostnader eller lisenser for å integrere egen publiseringsløsning mot Partikkel

Løsningen skal også være enkel å installere og vedlikeholde, med full kontroll over alle kjøp, inntekter og omsetning.

- Vi legger Partikkel som et «lag» mellom nettavisen og leseren, og mediehuset har selvsagt full kontroll. Å installere vil ta alt fra én dag til noen timer, og etterhvert raskere hvis en gruppe publikasjoner bruker identisk system, sier idéutvikler Gaute Småland.

Hva er da catchen? Hvorfor gjør Miles dette? 

Selv om de mener drivkraften først og fremst har vært å bidra til å opprettholde og finansiere god journalistikk, ligger det selvsagt en forretningsmodell til grunn for dem óg.

En cut av hvert salg, men langt unna Apples 30 prosent.

Mer i retning av den tradisjonelle 16-prosenten løssalgsstedene for papiraviser tradisjonelt får. 

- Vi ser for oss at 80-90 prosent av inntektene tilbakeføres brukerstedet. Dette har vi ikke helt landet på ennå, sier Tom Georg Olsen. 

Denne kaken blir selvsagt større, desto flere som blir med.

Det samme gjelder for mediehusene også - jo flere som bruker Partikkel og begynner å kjøpe artikler, blir inntektene desto større.

- Vi tror og håper på dette som en ny inntektsstrøm for mediebransjen. Men for at det skal lykkes, er det viktig at medieaktørene både ser inntektsmulighetene og forstår at dette er til det beste for leserne og dermed for dem selv på sikt, avslutter Olsen. 

WideScribe-modellen er også på vei

Partikkel er ikke den eneste mikrobetalingsløsningen som kan være på vei til bransjen. Medier24 skrev i fjor om WideScribe - og da vi snakket med WideScribe-gründer Jens Tandstad denne uka, forteller han at de også er på vei ut i markedet:

Til toppen