Medier24 har passert 4.000 abonnenter. Fra venstre: Journalist Ole Alexander Saue, redaksjonssjef Eira Lie Jor, forretningsutvikler og prosjektleder Siss Godager-Andersen, journalist Jan Magnus Weiberg-Aurdal, ansvarlig redaktør og daglig leder Erik Waatland og medierådgiver Bahar Darabi. Kommersiell leder Julie Hansson Tangen er ute i svangerskapspermisjon i 2020 og var ikke tilstede da bildet ble tatt.
Medier24 har passert 4.000 abonnenter. Fra venstre: Journalist Ole Alexander Saue, redaksjonssjef Eira Lie Jor, forretningsutvikler og prosjektleder Siss Godager-Andersen, journalist Jan Magnus Weiberg-Aurdal, ansvarlig redaktør og daglig leder Erik Waatland og medierådgiver Bahar Darabi. Kommersiell leder Julie Hansson Tangen er ute i svangerskapspermisjon i 2020 og var ikke tilstede da bildet ble tatt.

KOMMENTAR

Vill vekst for Medier24: Nå har vi passert 4.000 abonnenter

«Takket være våre abonnenter kan vi nå lansere en splitter ny utgave av Medier24 – og satse enda tyngre på viktig journalistikk», skriver Erik Waatland.

Medier24 skulle for alltid være gratis – som så mange andre nettaviser i bransjen. Men så kom eventyret «brukerbetaling» og banket på og empirien var klokkeklar: Dette må vi bare være med på.

Siden mai 2018 har vi endret måten vi tenker på i Medier24. Mer viktig journalistikk, mindre «ræl», bruke mer tid på viktige saker – og prioritere hardere. Effekten er nå tydelig:

  • 7. september 2018 passerer vi 1.000 abonnenter
  • 27. november 2018 strekker vi oss over 2.000 abonnenter
  • 9. august 2019 har vi nådd milepælen om 3.000 abonnenter
  • 31. januar 2020 kan vi juble for 4.000 abonnenter

I mange år har mediebransjen forsøkt å finne nye inntektsstrømmer etter at annonsene begynte å svikte – når utdaterte formater fikk betydelig konkurranse. Og lenge så det ut til at vi skulle leve av alt annet enn journalistikk. Derfor er brukerbetaling en gave for alle som er opptatt av redaksjonell kvalitet.

For vår del betyr 4.000 abonnenter at vi kan ansette enda flere folk. På 1,5 år har vi doblet den faste bemanningen fra tre til seks årsverk – og vi satser som aldri før på kvalitetsjournalistikk.

Det betyr at vi bruker lengre tid på sakene, vi rekker over mer – og vi kan reise mye mer ut i landet, som er et absolutt strategisk mål for Medier24. Bare i 2020 har vi vært flere steder på Østlandet, Innlandet, Midt-Norge og på Vestlandet. Jammen har vi store planer for Nord-Norge også.

Inntektene fra brukerbetaling betyr også at vi tør å bruke mer ressurser på frilansstoff – og at vi evner å satse på analyse, innsikt og nye plattformer. Nå har vi landet bedriftsavtaler med de aller fleste mediekonsernene og de største byråene også – så veksten kommer til å fortsette.

Fra å kun sitte med journalistikk og publisering, så har vi nå ressurser til å også jobbe mer i de lange linjene. For oss betyr det at vi nå kan fortelle at vi vil publisere en splitter ny utgave av Medier24 om kort tid når vi skal over på Labrador CMS.

Det betyr et mer tabloid uttrykk, mer versatil forside og flere multimediale løsninger som vi ikke har på dagens publiseringsløsning. Vi bruker samtidig anledningen til å «brushe opp» det visuelle uttrykket vårt.

Til tross for at vi plusser mer av innholdet vårt, så øker også trafikken. Jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen: 42 prosent vekst i sidevisninger og 36 prosent økning i unike brukere i 2019 er helt utrolig i et år der vi lukker mesteparten av stoffet.

Åpen trafikk er fortsatt viktig for oss – og kommer til å bli det i årene fremover også, men nå begynner vi for alvor å jakte 5.000-tallet.

Tusen takk for at du er med oss på laget, kjære leser og abonnent. Vi hadde aldri vært der vi er i dag uten at du leste, abonnerte, lot deg inspirere, irritere og glede av oss.

Hilsen alle oss i Medier24.

Til toppen