Nettavisens Pål Nisja-Wilhelmsen understreker at de ikke lurer noen, men Mikal Mellqvist i Coolbet er ikke helt enig.
Nettavisens Pål Nisja-Wilhelmsen understreker at de ikke lurer noen, men Mikal Mellqvist i Coolbet er ikke helt enig. (Foto: Paul Weaver/Coolbet)

DEBATT

Alle kortene på bordet, Nettavisen!

«Nettavisen skryter av at avtalen mellom et av landets største mediehus og Norsk Tipping er så åpen og gjennomsiktig. Kortene på bordet: Hvor mange millioner er den verdt?», spør Mikal Mellqvist i Coolbet.

  • Endret

 

I et tilsvar til undertegnede og Coolbet forsikrer direktør Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen at de lurer ingen. Han skryter av at avtalen mellom et av landets største mediehus og Norsk Tipping er så åpen og gjennomsiktig (?).

Ja, at Nettavisen får en prosentandel skjønner alle. Selv undertegnede. Det var ikke det vi lurte på eller ba mediehusene svare på.

Kortene på bordet, som det heter på pokerspråket: vis hva dere har. 

Får vi se hvor gjennomsiktig avtalen med Norsk Tipping er? Hvor mange millioner utgjør dette i måneden?

Hvor stor prosentandel er dette av deres totale annonseinntekter, og har dere en større samarbeidspartner enn Norsk Tipping?

At det er en gigantisk business er soleklart.

Oddsguruen Jon Einar Birkevold (tidligere tippeekspert i Dagbladet og TV2) førte statistikk på Nettavisens oddstips fra 23. juli 2016 til 18. februar 2018. 

I perioden hadde Nettavisen anbefalt spill for en innsats på 552.380 kroner (!) hos Norsk Tipping. Resultatet viste et gigantisk nettotap på 123.988 kroner, for de som fulgte alle tips i perioden.

Disse anbefalingene viste en en snittinnsats i måneden på 29.000 kroner, med et tap på 6.800 kroner. Hver eneste måned. I snaut to års tid.

Eller en innsats på over 900 kroner hver dag.

Det er ikke få saker og få ganger Norsk Tipping har blitt nevnt.

Bare i helgen var det et tosifret antall «luresaker» med adresse til Hamar.
«Godset vinner», «Feit odds på Arsenal», «Glimt slår tilbake» og mye, mye mer.

Ansvarlig? Neppe.

God butikk? Ja, definitivt (ikke for oddsspillerne, da).

Aviser forsikrer at samarbeidet med Norsk Tipping ikke har betydning for de redaksjonelle vurderinger de gjør. Det er flott og slikt det skal være.

Mange lokalaviser viste også dette med ordførerodds på trykk som førte til en klagestorm fra Norsk Tipping og Lotteritilsynet.

De mener altså begge at de kan legge seg i redaksjonelle vurderinger. Og det er en skremmende tendens. Her må mediene være på vakt.

Tenk hvilken makt og påvirkningskraft Norsk Tipping har med de hundrevis av millioner de fordeler rundt i Medie-Norge. 

Man blir nesten fristet til å tro at det er derfor det aldri skrives om:

  • Norge og Finland er de eneste i Europa med spillmonopol. Resten av landene i Europa er regulert eller i ferd med å regulere.
  • Hvorfor har så mange andre land lisens? Og hvorfor viser de gode tall med dette?
  • Lisenssystemet i våre naboland Sverige og Danmark er en kjempesuksess, der alle parter jubler. Noe norske medier helst ikke nevner. Her skal det riktignok nevnes at VG fant tipset fra undertegnede spennende nok og laget en artikkel

De andre synes kanskje ikke den nyheten er «interessant» altså.

Vi både håper og tror norske politikere får med seg hva som skjer i Danmark, Sverige og store deler av Europa.

I en rekke år hadde stort sett alle de store avisene oddssammenligninger i sine tippetips. De fortalte således hvor du fikk best odds om du ville spille på Liverpool og likeså hvor det var høyest odds på Manchester United om det var den giganten du ville spille på.

Selskaper som Expekt, Unibet og Betsson med flere ble ofte nevnt. God info for flere hundretusener av norske oddsspillere.

Nå som alle store medier har kommersielt samarbeid med Norsk Tipping – har ingen lenger oddssammenligninger. Det er kanskje tilfeldig?

Det finnes ett unntak. I spillavisen TIPS ble hele annonsesamarbeidet med Norsk Tipping, som tilsvarte nærmere 90 prosent av TIPS' annonsebudsjett, kuttet når TIPS laget en spalte som het «Bookienytt».

Sikkert også helt tilfeldig. Norsk Tipping bruker fortsatt ikke annonsemidler i Norges største og eneste spillavis.

Som eneste medie i Norge har TIPS oddssammenligninger hver uke. De viser også oddsen til Norsk Tipping, men også mange andre. Tydeligvis liker ikke alle det.

Til opplysning så er det like lovlig for nordmenn å spille på Coolbet, Comeon og andre selskap, som det er for nordmenn å handle klær fra Zalando eller bestille fly på Gotogate for eksempel.

Denne helgen har Nettavisen, faktisk også direktør Pål-Nisja Wilhelmsen, skrevet en artikkel om: «Slik ble Steve Bruce-favoritt på Anfield».

Bare 11 steder (!) kan man klikke «Spill her» i artikkelen/på siden og sendes videre til Norsk Tipping. Det skrives også om 1.12 på hjemmeseier og at borteseier gir 18 i odds.

Da artikkelen ble publisert hadde Coolbet 1.18 på hjemmeseier og 19 på borteseier.
Av 10 kamper i Premier Leagues runde 5 så hadde Coolbet bedre odds enn Norsk Tipping på 28 av 30 tegn (!). 1 var identisk, mens Norsk Tipping hadde bedre odds på kun på 1 av 30 utfall.

Oddssammenligning ville således vært veldig «dårlig butikk» for enkelte - men selvsagt ikke oddsspillere/lesere/forbrukere.

De vil jo ha gode tips og best odds.

Hele Norge skjønner at dette er en fin millionbutikk for Norsk Tipping og Nettavisen. Hvor mange millioner?

Til toppen