PÅL NISJA-WILHELMSEN, direktør for innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen
PÅL NISJA-WILHELMSEN, direktør for innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen (Paul Weaver)

DEBATT

Jeg kan forsikre spill­aktørene: Vi i Nettavisen lurer ingen

Nettavisen svarer Coolbet.

  • Endret
  • Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen. Svarer Coolbet

Det har vært en liten debatt hos Medier24 mellom en av de norske spillaktørene, Norsk Tipping, og en av de utenlandske bookmakerne, Coolbet. Bakgrunnen er en pressemelding om odds på ordførere som har blitt gjengitt i norske medier.

I innlegget fra Mikael Mellqvist fra Coolbet dras en sak fra Sportspill hos Nettavisen, og en fra Sportspill hos Bergansavisen, fram som eksempler på noe Mellqvist omtaler som luresaker. Riktignok innenfor delvis avvæpnende anførselstegn.

Sakene det er snakk om er Sportspills oddstips skrevet av en av våre oddseksperter. Sportspill hos Nettavisen leverer tips til hele Amedia gjennom et samarbeid på tvers av alle våre aviser, dermed er det samme person som har skrevet for både Bergensavisen og Nettavisen. Vi har daglig flere oddstips på nasjonale og internasjonale sportsbegivenheter.

Saken er markert med Sportspill på forsiden, og inne i saken samt har påskriften om at den inneholder kommersielle lenker til Norsk Tipping. Dette er gjort for å markere at ved å klikke på lenkene til Norsk Tipping så går man over i en spillflate, hos vår kommersielle samarbeidspartner. Vi har ståltro på å være så gjennomsiktige, og ærlige som vi kan være ovenfor våre lesere. Hvis vi har mangler på dette vil vi gjøre det bedre.

Mellqvist lurer på hva slags betaling de norske mediene får for dette. Det er en setning som enten tilslører reell kunnskap, eller viser mangel på innsikt i hvordan det norske regulerte spillmarkedet virker. Nettavisen og Amedia, slik som flere andre medier i Norge, er digitale kommisjonærer for Norsk Tipping. Det betyr at vi får en prosentandel av hva det tippes for som kommisjon, slik fysiske kommisjonærer også får. Spiller du hos din lokalavis eller lokale kiosk er det samme prinsipp som gjelder.

Dette er så åpent, og gjennomsiktig, at vi selv omtalte da vi tidligere i år ble nominert som årets samarbeidspartner av Norsk Tipping på deres årlige galla for å hedre sine kommisjonærer. I 2015 skrev Dagens Næringsliv om at vi hadde strenge kontraktskrav, og hva disse kravene innebar for å være kommisjonær.

Vi samarbeider med spillaktørene som har konsesjon i Norge, og på Sportspill er det Norsk Tipping og Norsk Rikstoto. Sportspill ble etablert for over 10 år siden, og er en viktig kommersiell satsing for oss.

Ingen kommersielle avtaler som aviser har, påvirker hva redaksjonene gjør.

Til toppen