P3 er blitt mer enn en radiokanal - her fra musikkfesten P3 Gull for noen uker siden.
P3 er blitt mer enn en radiokanal - her fra musikkfesten P3 Gull for noen uker siden. (Foto: Mariam Butt / NTB scanpix)

DAB har tatt fra de store og gitt til de små: P3 er halvert på ett år - nesten tatt igjen av sin egen lillesøster

Ungdomskanalen mister lyttere og dekning. Men henter noen av dem inn igjen på andre kanaler.

På et frokostmøte i regi av New Media Network mandag la analysesjef Knut-Arne Futsæter Kantar Media fram nye og oppdaterte tall, som tyder på at nedgangen i daglig dekning for radioen har stoppet opp. Den var på 62,2 prosent i november, mot 69,1 prosent samme måned i fjor.

Tallene viser også at de som lytter på radio, lytter omtrent like mye som før.

Det er status etter 11 måneder med digitalisering og slukking av FM-nettet for de riksdekkende kanalene. Og var omtrent som ventet, skal vi tro analysesjefen.

 

 
  Kilde: Kantar Media

  

Lyttingen sprer seg

Det som også har vært som ventet er at lyttingen sprer seg. Fem riksdekkende kanaler på FM har blitt til hele 30 alternativer å velge mellom.

Så når P1, P4 og Radio Norge nå har en solid nedgang, er det akkurat som ventet.

Den som taper aller mest terreng i forhold til egen posisjon, er imidlertid NRK P3:

I november 2016 hadde kanalen en daglig dekning på 11,3 prosent. Samme måned i år var dekningen på 5,9 prosent. Det vil si en nedgang på 47 prosent.

Radiosjef Jon Branæs i NRK.
Radiosjef Jon Branæs i NRK. Foto: Ole Kaland

Radiosjef Jon Branæs i NRK forklarer nedgangen slik.

- NRK gikk av lufta først, og det merkes på våre kanaler. Og målgruppa til P3 er nok de som fikk flest nye kanaler å velge i. De unge er også snarere til å prøve ut noe nytt, sier han.

 

Lytterne går til mP3?

Siste kanaloversikt fra Kantar Medias PPM-måling tyder på at kanaler som for eksempel P7 Klem (Julekanalen), Topp40, Radio Rock og Norsk Pop vokser på bekostning av de store kanalene.

Men P3 taper trolig også noe internt i NRK: Unge voksne-kanalen P13 tar et lite steg fra 1,6 til 2,2 prosent daglig dekning, mens P3s egen lillesøster mP3 hopper fra 3,9 til 5,6 prosent.

Det vil si at musikkanalen bare ligger noen desimaler i prosentpoeng bak P3 i daglig dekning.

 

Må jobbe for å treffe publikum

Radiosjef Jon Branæs understreker at 5,9 prosent historisk sett fortsatt er en god dekning for ungdomskanalen. Og han har tro på at kanalen skal styrke seg igjen det neste året:

- P3s dekning har alltid gått opp og ned. Dette var en helt vanlig oppslutning for bare noen år siden, og kanalen er og har alltid vært ekstra konkurranseutsatt, sier han.

- Dette er en målgruppe med stor bevegelse. Vi må bare fortsette å tenke nytt - slik alle omlegginger har ført til at NRK har skjerpet seg. Den som treffer best, får publikum, mener Branæs.

Og legger til:

- Husk også at dette er en aldersgruppe som i mange land går bort fra radio i det store og hele. I Norge klarer vi faktisk å holde på dem i større grad.

 

- Ønsker ikke P3 noe vondt

Radiosjefene Lasse Kokvik (Bauer Media) og Kenneth Andresen (P4).
Radiosjefene Lasse Kokvik (Bauer Media) og Kenneth Andresen (P4). Foto: Gard L. Michalsen

Under en liten debatt på mandagens frokostmøte uttrykte P4-sjef Kenneth Andresen og Bauer Media-sjef Lasse Kokvik nok en gang at de gjerne skulle sett at NRK «ble litt svakere».

De to kommersielle radiosjefene har tidligere ment at rikskringkastingen ikke burde lage rene musikkanaler rettet mot ungdom.

Og når NRK taper dekning, drypper det på de andre radioselskapene. Det er radiosjefene fornøyd med.

- Vi ønsker jo ikke P3 noe vondt. Men hvis det betyr mer lytting på våre plattformer, så blir vi selvsagt glade for det, sier Andresen.

Bauer Media og Radio Norge-sjef Kokvik sier det slik:

- Konkurransen om denne aldersgruppa er hard. Hvis vi skal se det store bildet, så handler dette om at publikum har fått et mye større tilbud. Og det er bra for lytterne, mener han.

 

Til toppen