Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted Media Group.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted Media Group. (Kallestad, Gorm)

Dette er Kristin Skogen Lund og Schibsteds nye konsernledelse

– Vi har fått god kjønnsbalanse, men jeg skulle gjerne hatt en svenske til i konsernledelsen, sier Kristin Skogen Lund om mangfoldet i den nye ledelsen i konsernet. 

Onsdag ble den nye konsernledelsen i Schibsted presentert på et allmøte, og den ferske konsernsjefen Kristin Skogen Lund kunne offentliggjøre at hun per nå har satt sammen en konsernledelse bestående av tre kvinner og tre menn.

– Jeg er veldig fornøyd, sier Kristin Skogen Lund til Medier24 etter at navnene på personene i den nye konsernledelsen ble offentliggjort. 

Dagens Næringsliv omtalte den nye ledelsen først. 

 

Dette blir den nye ledelsen: 

  • Andreas Skoe, administrerende direktør i Finn, blir også sjef for alle nordiske online rubrikksider
  • Siv Juvik Tveitnes blir sjef i Publishing
  • Raoul Grünthal blir sjef i Next
  • Trond Berger fortsetter som finansdirektør
  • Mette Krogsrud blir sjef for HR og corporate affairs 

Dette bekreftes i en pressemelding sendt onsdag. 

Ifølge DN kommer det en sjef for data og teknologi også, som ennå ikke er ansatt. 

 

– Savner en svenske til i ledelsen

– Hvorfor har du valgt akkurat disse menneskene til å være en del av konsernledelsen? 

– Det er en kombinasjon av at det er naturlig av at de som har best forutsetninger for å lede de tre forretningsområdene våre gjør det, og så har jeg valgt å beholde noen konsernfunksjoner, hvor da finans beholdes av han som er finansdirektør i dag, Trond, og så kommer det to nye roller inn, hvor en er ekstern: Mette Krogsrud. Hun har gode forutsetninger for å fylle den rollen, sier hun. 

Og det er en rekke utfordringer hun trekker fram som viktig: Blant annet sørge for god rekruttering, talentutvikling, innovasjon og styrking av de ulike virksomhetsområdene. 

– Helt til slutt så er det viktig at vi skal sørge for vekst for dette konsernet. 

– Hvordan skal du gjøre det? 

– Vekst skjer på mange måter. Det aller viktigste er summen av alle de små forbedringene og innovasjonen som skjer i det vi driver med hver eneste dag, men så handler det om å skape nye produkter og tjenester ut fra det vi gjør, sier hun videre. 

Hun har tidligere uttalt at det er viktig med en mangfoldig ledelse, og at det er viktig å ha god kjønnsbalanse også i konsernledelsen. På spørsmål om hvorfor god kjønnsbalanse har vært viktig for henne, svarer hun: 

– Mangfold er viktig. Vi har fått god kjønnsbalanse, men jeg skulle gjerne hatt en svenske til i konsernledelsen. Det er et mangfoldselement jeg ikke er helt fornøyd med, sier hun. 

– Har det vært vanskelig å sørge for det mangfoldet? 

– Nei, det har ikke vært vanskelig, sier hun. 

Se hele live-intervjuet med Skogen Lund her: 

 

Splitter selskapet

Tidlig i høst ble det klart at Schibsted velger å dele selskapet i to, og skille ut internasjonale rubrikkannonser som et eget selskap, som foreløpig har fått navnet Marketplaces International (MPI).

LES OGSÅ: – Man er ikke ferdig med å omstille i Schibsted, sier Kristin Skogen Lund. Derfor ville hun ha toppjobben (+)

Tidligere Schibsted-topp Rolv Erik Ryssdal tar over ledelsen av det nye selskapet fra april 2019.

LES OGSÅ: Rolv Erik Ryssdal: – Tiden var inne for å splitte (+)

Skogen Lund er selvsikker, og har troen på at Schibsted kan vokse seg til å bli et enda sterkere selskap. 

– Det å skape et ledende, digitalt nordisk mediehus, i en av de mest teknisk kompetente regionene i verden, kommer til å bli utfordrende, men jeg er likevel sikker på at vi kan få til, sa hun da hun tok over toppjobben i Schibsted i begynnelsen av desember

Til toppen