Geelmuyden Kiese får ingen varm velkomst til Media City Bergen: Pressen vil ikke at PR-byrå skal profitere på kantinepraten

Klubblederne Christian Nicolaisen og Linda Hilland reagerer på sin nye nabo, og får støtte fra redaktørhold: - Det var ikke dette medieklyngen skulle være, sier BA-sjef Sigvald Sveinbjørnsson.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag fortalte Medier24 om Geelmuyden Kiese, som nå flytter inn i Media City Bergen gjennom plass i kontorhotellet Spaces.

I første omgang med seniorrådgiver Anders Nyland og Svein Roger Selle, men på sikt kanskje flere. Og dessuten planer om å bruke bygget til et «kurs- og kompetansesenter» for både egne ansatte i konsernet og kunder.

Nyheten skapte denne uka reaksjoner og ublid stemning fra de redaksjonelle miljøene, som dominerer huset:

- Jeg ser ikke helt at Geelmuyden Kiese har så mye å tilføre oss, sier klubbleder Linda Hilland i Bergensavisen.

Klubblederne Christian Nicolaisen (BT) og Linda Hilland (BA) har ikke mye til overs for et PR-byrå som nabo.

Til daglig er de konkurrenter, men akkurat her får hun full støtte fra klubbleder Christian Nicolaisen i Bergens Tidende:

- Når de har mediehåndtering som et av sine tilbud, syns jeg det blir litt rart å ha dem et hus som dette, sier han.

Klubblederne får dessuten støtte fra sjefredaktør og direktør Sigvald Sveinbjørnsson i Bergensavisen.

  • Se hele intervjet med de tre øverst i saken.

 

- Navlebeskuende bransje

MCB har et nettverk av mediehus, teknologiselskaper og andre bedrifter.

GK-rådgiver og tidligere BA-redaktør Anders Nyland har fått med seg kritikken, og tar den med stoisk ro. Han minner dessuten om at Geelmuyden Kiese er et integrert byrå som gjør veldig mye annet enn den klassiske «pressekontakten».

- Dette forteller litt om hvor navlebeskuende mediebransjen er, sier Nyland om reaksjonen.

- Vi er ikke her fordi vi tror det skal bli lettere å «selge inn saker». Det er innovasjonsmiljøet, teknologiselskapene og hele klyngen som er spennende for vår del, og hvordan Media City er et sted hvor vi også kan utvikle våre fortellerteknikker, sier han.

- Dette er Skandinavias viktigste medieteknologihub. Vår jobb er å fortelle historier. Og som det største skandinaviske byrået er dette en helt naturlig plass å være, mener Nyland.

Han minner om at konsulentselskaper som Deloitte og PWC også har tilhold i bygget; aktører som tradisjonslet ligger enda lenger unna mediebransjen.

- Og for å understreke det: Åpenhet er vår fremste kjerneverdi. Vi er åpne om alt vi gjør, vi er for et lobbyregister, og vi ringer aldri med skjult agenda. Når vi jobber for noen, så toner vi flagg og du skal vite det, sier Nyland.

Powered by Labrador CMS