Såkalte programmatiske annonser, som omsettes automatisk og målrettes basert på informasjon om leserne, utgjør en firedel av de norske nettannonsene. Illustrasjonsfoto. (Bilde: Roald, Berit)

I fjor ble det solgt programmatiske annonser for 700 millioner kroner i Norge. Det betyr at hver fjerde nettannonse er datastyrt

Såkalte programmatiske annonser, som omsettes automatisk og målrettes basert på informasjon om leserne, utgjør en firedel av de norske nettannonsene.

I fjor ble det solgt programmatiske annonser for 700 millioner kroner i Norge, mens det tradisjonelle annonsesalget på nett var på 2,1 milliarder kroner, skriver Klassekampen og viser til tall fra svenske Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Mediebyråforeningen ser den samme tendensen. I deres marstall utgjorde programmatiske annonser 24 av salget på nett.

– Den store fordelen med programmatisk reklame er at den kan spisses direkte mot målgruppen, sier Victoria Schultz, som er konsern­direktør for salg og marked i Amedia.

– Det er en veldig effektiv og viktig reklamekanal for våre annonsører, og jeg tror vi fortsatt kommer til å se en økning i andel benyttede midler på dette, sier daglig leder Maria Aas-Eng i mediebyrået Red Media Consulting.

Til toppen