NHSTs bygg i Oslo - der blant annet Dagens Næringsliv holder hus.
NHSTs bygg i Oslo - der blant annet Dagens Næringsliv holder hus. (Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal)

Millionene renner ut for DN-eier NHST - fortsatt inntektsfall i årets tredje kvartal

Dagens Næringsliv med et betydning fall i annonseinntektene.

NHST - som eier Dagens Næringsliv og Morgenbladet- la frem sin tredje kvartalsrapport for 2019 tirsdag kveld.

NHST-konsernsjef Hege Yli Melhus Ask.  Foto: Ole Gunnar Onsøien

Den viser en omsetning på 288,4 millioner kroner og et driftsresultat på minus 15,0 millioner kroner. I samme periode i fjor var tallene  henholdsvis 318,0 millioner kroner og minus 0,7 millioner kroner.

NHST hadde inntektsfall i første kvartal i år - en nedgang som også fortsatte i andre kvartal

Det betyr at hver femte annonsekrone er borte fra konsernet - etter en svikt på over 21 prosent, der nedgangen er fra 75 mill. til 59 mill.

Brukerinntektene øker imidlertid med nesten 4,5 prosent - noe som tilsvarer 9,4 millioner kroner.

Nøkkeltall NHST.
Inntektsutvikling NHST.
Inntektsutvikling NHST.
Inntektsfordeling NHST
Inntektsfordeling NHST.

– Vi fortsetter å øke inntektene fra digitale abonnement, noe som er helt avgjørende for å sikre vekst og konkurransekraft for NHST i et marked preget av omfattende endringer. I møtet med et krevende annonsemarked må vi redusere kostnadene for å sikre forsvarlig lønnsomhet. Tiltakene gir rom for kompetanseutvikling, teknologiinvesteringer og videreutvikling av produkter og tjenester i hele konsernet og legger grunnlag for fremtidig vekst, sier konsernsjef i NHST, Hege Yli Melhus Ask, i en pressemelding.

DN opplevde et betydelig fall i annonseinntektene i både andre og tredje kvartal, viser rapporten. 

Printannonsene sviktet i konsernet, men det var også reduserte inntekter fra innholdsmarkedsføring og konferanser, viser tallene.

– Det positive er at vi ser en god utvikling i inntektene fra digitale abonnement. Den veksten er betydelig, men det er ikke nok til å kompensere for fallet i annonseinntektene på papir. I tillegg gir tiltakene på kostnadssiden effekt på lønnsomheten, foreløpig først og fremst i Mynewsdesk som gjennomførte en betydelig kostnadsreduksjon første halvår, sier Ask til Medier24.

– Det er ingen store overraskelser. Selv om vi hadde ønsket oss bedre inntekter på annonsesiden. Dette viser nødvendigheten med kostnadskuttene som vi nå er i gang med, legger hun til.

Og sikter til NHSTs store og mye omtalte omstillingsprosess og kuttrunde i både Dagens Næringsliv og Morgenbladet.

– Utviklingen i Dagens Næringsliv og Morgenbladet har utløst behov for kostnadsreduksjoner i begge publikasjoner. Målet er å sikre at begge publikasjoner har et tilstrekkelig økonomisk grunnlag for å videreutvikle produktene, den gode kvalitetsjournalistikken og markedsposisjonen. Økonomien må være robust nok til å tåle svingninger i inntektene, sier Ask i pressemeldingen.

Ifølge kvartalsrapporten skal antall årsverk i begge aviser reduseres med 30. NHST anslår at det totale kostnadskuttet vil være på om lag 38 millioner kroner.

Til toppen