Redaktør Åsa Larsson i Viralgranskaren - her fra Deloittes lokaler i Oslo under en debatt om fake news. (Bilde: Erik Waatland)

Viralgranskaren på norsk lanseres i løpet av 2017: Slik skal Åsa Larsson og hennes journalister faktasjekke Norge

Vil først faktasjekke fra Sverige, før man vurderer hvor omfattende satsingen i Norge blir.

I går kunne Medier24 fortelle at det svenske medieselskapet Metro søker å etablere seg i Norge med flere nettsteder.

Blant den norske satsingen finner man Viralgranskaren, som har holdt på med faktasjekk i Sverige siden mars 2014.

I dag er redaktør Åsa Larsson i Norge for å fortelle om faktanettstedet under et foredrag kalt «Forbederedelser til det postfaktuelle samfunn» - i regi av konsulentselskapet Deloitte.

Hun er forundret over at ikke flere medier legger mer vekt på å undersøke misforståelser, rykter og påstander på nettet:

– Vi ser absolutt at det er et marked for faktasjekk her i Norge, slik vi har banet vei for det også i Sverige. Jeg har hørt at noen som hevder at det ikke foregår så mye «fake news» her i Norge, men det tror jeg ikke på, sier hun.

 

Prisbelønt innovasjon

Viralgranskaren har hatt som sitt oppdrag å granske og analysere nyheter og internettfenomener som blir virale gjennom sosiale medier. De har lært mye om måten slike nyheter oppstår og hva personene bak tenker. I 2014 fikk de den svenske journalistprisen for innovasjonen.

Logoen til den svenske Viralgranskaren.
Logoen til den svenske Viralgranskaren. Foto: Metro

Bak satsingen var journalistene Jack Werner, Linnéa Jonjons og Åsa Larsson. Siden juni 2015 har Åsa Larsson og Hugo Ewald vært redaktører – etter at Werner gikk til svenske Dagens Industri.

– Det er ikke sånn at medier har eneretten på å spre informasjon i samfunnet lenger, så derfor krever det andre måter å luke ut det som ikke stemmer. Vi lar folk komme med spørsmål til oss, som vi faktasjekker, vi undersøker virale nyheter som sprer seg og vi bruker en del tid på å oppdra det svenske folk i kildekritikk. Det kan vi også gjøre i Norge, sier Larsson til Medier24.

Hun forteller at svenske Metro har tradisjon for å være med å utvikle demokratiet. Derfor tok de ansvaret for en egen «Kildekritikkens dag» i Sverige – rettet mot barn og unge i skolen.

Hun tror også nordmenn har noe å lære av måten de jobber på, for de fått henvendelser fra nordmenn allerede – som de har måttet si nei til fram til nå.

– I journalistikken vår, så forsøker vi å lage saker som hjelper leserne å forstå hva en falsk nyhet er, eller hvordan de selv kan gjøre research for å avdekke nyheter som enten er falsk eller som kanskje ikke stemmer helt.

 

Hemmelighetsfull om etableringen

Redaktøren er derimot ordknapp om hvordan organiseringen blir og henviser derfor til sine eiere, som også har vært hemmelighetsfulle.

– Skal dere etablere dere her i Norge?

– Vi kommer til å gjøre en test først, for å se om det funker først, så tar vi stilling til det. Det vil si at vi vil jobbe fra Sverige først.

– Skal dere ansatte mange?

– Jeg vet ikke helt hva det blir til ennå, men dersom testprosjektet videreføres, ser jeg det som en forutsetning at man ansetter nordmenn som forstår den norske offentligheten.

– Hvordan blir det å skrive på norsk da?

– Hehe, det tror vi skal gå bra, avslutter hun.

 

Faktisk frykter ikke konkurranse

Redaktør Kristoffer Egeberg i Faktisk.no, som skal faktasjekke det norske ordskiftet, forteller at de ikke frykter konkurransen fra Viralgranskaren.

Kristoffer Egeberg og Jari Bakken - redaktør og utvikler for Faktisk.no. Her på SKUP-konferansen i mars.
Kristoffer Egeberg og Jari Bakken - redaktør og utvikler for Faktisk.no. Her på SKUP-konferansen i mars. Foto: Gard L. Michalsen

Han mener tvert imot at det er flott at andre også satser på området.

– Jeg synes det er bra at de etablerer seg her i Norge og vi ønsker dem velkommen hit. Viralgranskaren har vært banebrytende i Sverige, så det er kult at de kommer hit. Det er spennende at flere vil drive med faktasjekk i det norske ordskiftet, sier han.

Egeberg forteller at Faktisk har hatt nettopp Viralgranskaren som inspirasjon til prosjektet – da under redaktør Jack Werners ledelse. Han kjenner ikke dagens redaktører Åsa Larsson og Hugo Ewald.

– Vi kommer til å være noe annerledes enn Viralgranskaren og kanskje aller mest en del bredere. De er først og fremst fokusert på falske nyheter og spredninger i sosiale medier og det blir bare en liten del av det Faktisk skal holde på med. Vi skal også ta de store debattene og det politiske ordskiftet, sier redaktøren.

 

På plass før sommeren

Faktisk startet som et prosjekt mellom Dagbladet, VG og NRK. Siden de varslet om prosjektet har flere meldt sin interesse og forrige uke ble det klart at TV 2 blir med på eiersiden.

– Dere varslet oppstart en gang før sommeren. Kan du være litt mer konkret?

– Det har tatt litt lenger tid med tanke på det formelle med å sette sammen selskapet og få på plass aksjonæravtaler. I tillegg var vi så heldige å få med TV 2 på eiersiden nå. Men vi håper å være i gang ved inngangen av juli, sier Egeberg.

Faktisk.no vil trolig ha en plass mellom 6-7 ansatte, uten at dette er helt spikret ennå. Selskapet har den siste tiden søkt etter en som kan være ansvarlig for å overvåkning og spredning i sosiale medier og to eller flere faktasjekkere.

Nå kan redaktøren fortelle at de har fått inn i underkant av 40 søknader.

– Det er mange spennende søkere, så det skal vi begynne å se på nå. Vi starter arbeidet med intervjuer og den type ting ganske straks.

Egeberg forteller til Medier24 at de er i gang med finansieringen av år nummer to også, så det skaper en del mer kontinuitet for eventuelle søkere.

Til toppen