Finansmannen Christen Ager-Hanssen. (Bilde: Privat)

Svenske Metro går i strupen på Dagbladet, VG og finanspressen: Lanserer Metro24, Real24 - og Viralgranskeren på norsk

Med den norske finansmannen Christen Ager-Hanssen på laget, vil gratisavisen lansere nye nettaviser for nyheter, økonomi og faktasjekk. Skal bli piggere og mer moderne enn VG og Dagbladet, lover svenskene.

Finansmennene Mats Qviberg og Christer Ager-Hanssen kjøpte den nordiske delen av gratisavisen Metro for 50 millioner kroner tidligere i år gjennom selskapet AB Custos.

Etter åtte uker som eier, står det ikke på ambisjonene: 

Ager-Hanssen forteller til Medier24 at de vil lansere flere nye nyhetsnettsteder internasjonalt. Blant dem minst tre nettsteder i Norge. 

 

Lanserer tre nettsteder

Tankene ble såvidt nevnt da Metro-kjøpet ble omtalt i DN for noen måneder siden. Men nå er altså Ager-Hanssen & co langt mer konkret om hvilke satsinger de vil etablere i Norge: 

  • Nyhetsnettstedet Metro24.no
  • Faktasjekk-nettstedet Viralgranskaren.no
  • Nytt økonominettsted kalt Real24.no

– Vi kommer til å gå inn med egne nyhetsnettsteder i Norge, Sverige, Danmark og Finland med Metro24-merkenavnet. Dette kommer til å skje i løpet av høsten, sier Ager-Hanssen. 

Metro24 skal ha en lokal redaksjon i de ulike landene, også i Norge og Oslo, og altså konkurrere både på nyheter, økonomi og faktisk gå i konkurranse med Faktisk.no, med en norsk versjon av Viralgranskaren. 

 

Vil kjøpe opp eller bygge selv

Logoen til den svenske Viralgranskaren.
Logoen til den svenske Viralgranskaren. Foto: Metro

Gratisavisen Metro er ifølge Ager-Hanssen den største i Sverige på papir, de produserer mye innhold - og ser en ekspansjon mot Norge og andre land som naturlig.

Planen er i utgangspunktet ikke å starte opp fra bunnen, men å kjøpe opp eksisterende nettsteder. Finansmannen er ikke sikker på hvor mange ansatte de skal ha. 

– Det spørs veldig på hvilket medieselskap vi kjøper. Jeg vil ha en redaksjon som er oppe og der borte som vi kan sette inn i vårt system, sier han.

– Så dere leter nå aktivt etter mediehus å kjøpe opp?

– Absolutt.

– Har dere noen spesielle i kikkerten?

– Ja, akkurat nå er det flere vi følger med på. Vår oppgave blir å vokse.

Ambisjonen for Metro-konsernet blir å være det største digitale medienettverket i Sverige, Norden også etter hvert i UK, der de også har planer om å ekspandere.

– Vi ønsker å satse på tempobaserte nyheter hvor vi skal bruke teknologi som algoritmer og big data til å hjelpe oss i nyhetsproduksjonen. Vi leter også etter internasjonale samarbeid for å få større tilgang på innholdet der ute, sier Ager-Hanssen til Medier24.

 

Skal konkurrere på økonominyheter

Hvem er Ager-Hanssen?

  • Christen Ager-Hanssen (54) omtales på Wikipedia som en «fargerik og kontroversiell» venture-kapitalist og investor, og har vært kjent for en rekke kontroversielle oppkjøp og investeringer.
  • Han er født i Halden, som sønn av Henrik Ager-Hanssen og politiker Bjørg Ager-Hanssen.
  • Christen flyttet til Sverige, og har vært aktiv blant annet innenfor IT og flyselskaper.

Den ambisiøse finansmannen sier de har klart planene for et økonominettsted, som ifølge ham selv vil konkurrere mot Dagens Næringsliv, E24 og Hegnar.

– Vi starter nå med to merkevarer, nemlig Metro24 og Real24.no der sistnevnte blir et nyhetsnettsted for økonomi og finans. Der har vi fått med oss Mikael Samuelsson, som var med å starte opp E24 i Sverige i sin tid, sier han.

Investeringsselskapet AB Custos har også 25 prosent av aksjene i Realtid Media - som blant annet lager økonominyheter som blir publisert på Realtid.se. Her er det imidlertid en eierstrid, som svenske Journalisten har skrevet mye om her og her.

Uavhengig av utfallet av eierstriden, som morsomt nok skjer 17. mai, så vil Real24 bli etablert her i Norge, men hvis det ender med at AB Custos kjøper hele selskapet, så blir det utveksling mellom de to, forteller sjefredaktøren.

Mens Realtid er en finansnisje, vil norske Real24 bli et bredere økonominettsted. 

 

Sjefredaktør: – Skal ha lokal redaksjon

Sjefredaktør Staffan Erfors i Metro sier til Medier24 at det ikke er avgjort om han skal være redaktør for den norske satsingen også, men han er i alle fall svært involvert i den internasjonale satsingen – og følgelig også den norske.

Sjefredaktør Staffan Erfors i Metro.
Sjefredaktør Staffan Erfors i Metro. Foto: Metro

Han forteller litt mer om de publisistiske ambisjonene:

– Jeg ser store journalistiske muligheter her. Norge og Sverige har mye til felles og deler en ganske så lik medietradisjon og kultur.

– Men man må også har respekt for de redaksjonelle forskjellene, så derfor ønsker vi å ha en lokal redaksjon som skjønner for eksempel det etiske regelverket i landet. Vi har vår måte å jobbe på her i Sverige, men den er ikke nødvendigvis lik deres, sier han.

 

– Piggere enn VG og Dagbladet

Erfors ønsker ikke å tallfeste hvor mange journalister han tenker å engasjere i Norge og vil heller ikke svare på om det er snakk om 10 eller 40.

– Vi kommer tilbake til det på et senere tidspunkt, for det er for tidlig å si noe konkret om det nå. Men jeg kan si at det er blir en satsing.

– Hvordan vil man merke at dere starter opp her?

– Vi skal ha en god miks av nyheter med alt fra kjappe nyheter til gravende- og undersøkende journalistikk, blant annet gjennom Viralgranskaren. Alt man gjør i Metro, kan man også gjøre i Norge, så vi tenker en ganske lik satsing. Man vil også få til en slags utveksling av materialet man produserer mellom landene, sier han.

– Man skal bli informert og underholdt. Vi skal både ha den seriøse, men også den kjappe journalistikken. Vi håper at journalistikken vår blir både nyttig og spennende.

– Så dere går i konkurranse med for eksempel VG og Dagbladet?

– Korrekt. Men vi blir litt mer moderne og enda piggere.

Til toppen