Se og Hør 40 år:

Se og Hør-«Uffe» feiret 40 år med kjendiser - på Danskebåten

Og Se og Hør-redaktøren tror på 40 år til for bladet - og en heidundrandes feiring med jubileumsshow på søndag.

I dag er det førti år siden førsteutgaven av Se og Hør ble publisert. Bladet har gjennom en årrekke vært utskjelt av enkelte og elsket av andre - enten de tør å innrømme det eller ikke. 

En av de som ikke legger skjul på sin kjærlighet til Se og Hør er redaktør Ulf André Andersen. Han varmer opp til søndagens 40-års jubileumsshow på danskebåten, sammen med bladets 500 mest trofaste lesere. 

– Vi er på jubileumscruise nå, så er det show i Spektrum på søndag og middag på Gamle Logen. Så det er hektiske dager, sier han fra dekk. 

Og han lover et show fullt av overraskelser, gamle og nye artister.

– Bobbysocks skal synge. Det har de ikke gjort på lenge, så det tror jeg blir veldig gøy, sier han. 

  • Øverst kan du se Elisabeth «Bettan» Andreassen synge bursdagssangen for Se og Hør 

 

Digital overgang

40 ÅR SIDEN: Det nye aktualitetsbladet «Se og Hør» blir presentert for pressen. Her (t.v.) fotograf Oddvar Walle Jensen og journalist Vera Myhre sammen med sjefredaktør Knut Håvik (midten). Foto: Bjørn Sigurdsøn NTB / Scanpix Foto: Sigurdsøn, Bjørn / NTB Scanpix

Det Andersen er mest stolt av at de har lykkes med de siste årene er den digitale overgangen - og ikke minst at de fortsatt har lesere av papirmagasinet, selv om det var spådd nord og ned. 

– Den største seieren er at vi fortsatt har mange lesere og et stort opplag. Og at vi har klart å transformere et ukeblad til en digital virksomhet. Langt fra alle tradisjonelle ukeblader har klart den overgangen, sier han. 

Han oppgir at seher.no hadde nærmere 5,4 millioner sidevisninger i forrige uke og 1,2 millioner unike sidevisninger. Samtidig kommer to blader i uka - som fortsatt selger godt. 

Da Medier24 publiserte lesertall høsten 2017 hadde både tirsdagsutgaven og fredagsutgaven opplagsvekst

– Leserne våre er eldre på papir, men på nett ser vi at vi treffer mange yngre lesere også. Det er to vidt forskjellige målgrupper på nett og papir, sier han. 

 

Fellesdesk for kjendisnyheter

En av tingene han er mest stolt av at de har fått til er en fellesdesk for kjendisnyheter, som de har sammen med Dagbladet.

– Det har vært en lang reise. Det var jo stor uenighet i begge leire om vi skulle klare å få til det. Det er ikke noe uenighet rundt det lenger, sier han. 

Og det var langt fra gitt at samarbeidet mellom de to konkurrentene skulle gå bra. 

– Tidligere var nærmest en forretningsmodell at Se og Hør og Dagbladet skjelte hverandre ut, sier han.

Vinteren 2016 - da nyheten om den nye planen om en felle kjendisdesk sprakk - var det Jonas Jørstad som fikk i oppgave å forene de to kulturene

 

Tror på 40 nye år 

Og han mener framtida ser lys ut for bladet - og håper på 40 nye år. 

– Det kommer det sikkert til å være. Jeg tror kanskje ikke vi har to blader om førti år, men jeg tror Se og Hør fortsatt finnes. Det er klart at leserne blir eldre, men så lenge vi klarer å opprettholde eksklusive bildeserier, så har vi noe ingen andre har, sier han. 

Til toppen