Hans-Petter Nygård-Hansen profilerer Rema Forsikring i VG-annonsen som via Facebook havnet på Breitbart nylig. (Bilde: HansPetter.info / faksimile Breitbart.com)

Se hva som møtte oss på Breitbart: En VG-annonse for Rema 1000 med Hans-Petter Nygård-Hansen som intervjuobjekt

- Jeg må jo smile av det, sier konsulent, podkaster og «svartelistesjef» Hans-Petter Nygård-Hansen. Rema slår fast at det ikke skulle skjedd, og reklamebyrået McCann beklager.

Medier24 satte forrige uke fokus på hvordan norske annonsører havner på Breitbart.com, i hovedsak gjennom nettverksannonsering på Google og Facebook.

Blant selskapene vi omtalte da var Schibsted, Mynewsdesk og SAS. Vår sak var inspirert av Svartelisten.net, en nettside fra herrene bak podkasten MediaPuls, Hans-Petter Nygård-Hansen og Marius Karlsen.

De siste dagene har vi selv sett og fått flere andre tips til en rekke norske selskaper som dukker opp når man besøker Breitbart - hvilket vil si at disse selskapene i praksis bidrar til å finansiere den høyrevridde amerikanske nettavisen:

Og en av disse annonsene er for Rema 1000, hvor nevnte Hans-Petter Nygård Hansen pryder hovedbildet.

Annonsen er en lenke til en innholdsmarkedsføring på VG, hvor Nygård-Hansen uttaler seg om hvordan teknologi kan gi billigere forsikring. I dette tilfellet fra Rema Forsikring. 

 

Native-annonsen på VG.no for Rema...
Native-annonsen på VG.no for Rema...
...som Rema også deler på egen Facebook-side...
...som Rema også deler på egen Facebook-side...
...og som deretter blir en annonse på Breitbart.com.
...og som deretter blir en annonse på Breitbart.com.

- Må jo smile av det

- Jeg smiler litt av det. Det må jeg jo gjøre!

- Selvfølgelig måtte det skje at jeg også dukker opp der, riktignok indirekte. Og dette må selvsagt også ut på Svartelisten.net. Jeg kan jo ikke være snillere fordi jeg selv er involvert, sier Hans-Petter Nygård-Hansen til Medier24.

Den profilerte bloggeren, konsulenten og foredragsholderne understreker at han ikke er veldig involvert i kampanjen, eller har fått betalt fra dagligvarekjeden.

Her har altså Rema Forsikring kjøpt innholdsmarkedsføring fra VG Partnerstudio, som så har intervjuet Nygård-Hansen som ekspertkilde til denne «saken». 

Selve native-annonsen er publisert på VG.no og distribuert som normalt gjennom avisens plattformer.

Når den nå har havnet på Breitbart er det imidlertid via Rema Forsikrings egen Facebook-side. Og en post som så er blitt til en annonse gjennom den amerikanske gigantens såkalte «audience network», som vil si at man kan reklamere også utenfor Facebook.

 

- Ser svært alvorlig på det

Men den skulle ikke havnet på Breitbart, slår Rema-kjeden fast.

Administrerende direktør Øystein Burøy Olsen i Rema Forsikring sier dette til Medier24:

- Vi ser svært alvorlig på at det her har blitt annonsert på en uønsket side, og beklager at dette har skjedd.

- Det er en problemstilling vi tar seriøst og har et godt samarbeid med vårt byrå - som har forsikret oss om at dette var en enkelthendelse og at annonsen kun har ligget ute i noen få dager, sier Burøy Olsen.

Tone Helene Angsund, McCann.
Tone Helene Angsund, McCann. Foto: Gard L. Michalsen

Det er Remas reklamebyrå McCann som her har gjort jobben i sosiale medier, og på vegne av byrået beklager også Tone Helene Angsund, som leder performanceavdelingen, dette tilfellet:

- For oss er sikring av hvor annonsene til våre kunder blir spredd helt essensielt for god markedsføring. Vi bruker aktivt svartelisting av sider, og beklager på det sterkeste at det her har skjedd en glipp som gjør at annonsen har blitt eksponert på en side som ikke var ønskelig.

- Og vi sikrer nå våre rutiner for at dette ikke skal gjenta seg, understreker Angsund.

 

- For vanskelig, mener Hans-Petter

Og uavhengig av hva de omtalte aktørene her har gjort: Det er lett å havne på uønskede sider ubevisst, bekrefter Hans-Petter Nygård Hansen:

- Her skal jeg gi Schibsteds annonsedirektør Per Håkon Fasting helt rett når han snakker om «Facebook-fella» - du aner rett og slett ikke hvor annonsen din havner.

- Hvis du kjøper en annonse på Facebook og ikke velger bort «audience network», får du ingen informasjon om hvor annonsene dine havner. Og det er et problem, mener Nygård-Hansen.

Har du kontroll på hvor Facebook-annonsene dine havner?
Har du kontroll på hvor Facebook-annonsene dine havner?

Han bruker selv Facebook og Google både for egen virksomhet og gir råd til bedrifter om markedsføring, og mener sistnevnte skiller seg ut i positiv forstand her: Her får du oversikt over hvor annonsen publiseres, og kan lett velge å blokkere enkeltnettsteder.

Skal det samme samme på Facebook, må du sette opp en manuell blokkeringsliste over nettsidene og appene du ikke vil synes på, noe Nygård-Hansen selv blogget om på HansPetter.info nylig.

- Men den er ikke veldig brukervennlig, og skal du endre på lista må du begynne «på nytt» igjen, sier han.

- Hva mener du - bør Facebook og Google blokkere nettsteder som Breitbart, eller norske, virale høyrevridde nettaviser?

- Nei, jeg syns ikke det. Bortsett fra når vi snakker om ting som åpenbart bryter loven, så bør disse gigantene være mest mulig nøytrale. Hva som er en tvilsom nettside er jo også subjektivt.

- Men da må det være mye lettere å blokkere nettsider man ikke ønsker å annonsere på. Og norske bedrifter bør selv øke bevisstheten sin om hvor de faktisk vil legge annonsekronene sine, sier Nygård Hansen.

 

Hva gjør gigantene?

Hvis du etter en vanlig dag på internett besøker Breitbart.com, vil du helt sikkert få opp en rekke norske bedrifter.

Noen av dem vi har fått de siste dagene er for Norwegian, DNB - og Skiforeningens annonse for middag i Holmenkollen, som altså bidrar til å finansiere nettstedet.

Stine Steffensen Børke, som er VP Marketing i Norwegian, sier dette om å havne på Breitbart: 

- Annonsering på denne type medier noe vi tar avstand fra. Vi har etablert interne retningslinjer på hvilke medier som skal unngås og jobber med at det også skjer i praksis gjennom svartelisting og manuell kontroll.

- Likevel skjer det glipp – og dette er ett slikt glipp. Vi har satt inn tiltak knyttet til dette konkrete eksemplet. Vi ønsker på ingen måte at vår merkevare assosieres eller vises på denne type sider, sier hun. 

Eksempler som kan være et tegn på at det ikke er så lett å unngå slik profilering. Så hva gjør selskapene selv?

Vi har stilt flere spørsmål til både Facebook og Google, så langt med generalle svar.

Facebooks norske PR-byrå Släger kommunikasjon viser til hjelpesider på nettstedet om hvordan man blokkerer enkelte «plasseringer» når man skal annonsere.

Gjennom PR-byrået Mørland & Johnsen uttaler kommunikasjonsansvarlig Mark Jansen for Google i Nord-Europa dette:

- Vårt regelverk for utgivere styrer hvor annonser blir plassert og skal beskytte brukere fra skadelige, villedende eller upassende innhold. Vi uttaler oss ikke om enkeltsider, men vil påpeke at vi følger opp regelverket vårt tett og går jevnlig gjennom sider for å sjekke at de ikke bryter med reglene. Vi oppfordrer også brukere til å ta kontakt hvis de ser sider som de mener ikke følger reglene, slik at vi kan undersøke nærmere.

Medier24 har stilt flere konkrete spørsmål til begge de to gigantene, og vil komme tilbake når de blir besvart eller selskapene stiller til interrjvu.

 

  • For ordens skyld: Medier24 og MediaPuls samarbeider om distribusjon av podkasten.
Til toppen