Den nye finansredaksjonen til Dagbladet:

Dagbladets nye finans­nettsted skal hete «Børsen»: – Det blir finans til folket

Dagbladets og Aller Medias nye finanssatsing begynner nå å ta form, og gjengen er straks klare til å ta opp kampen med E24, DN og Finansavisen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I august ble det kjent at Dagbladet og Aller skal lansere et nytt finansnettsted, men ingen i ledelsen ville avsløre navnet.

Nå er imidlertid klart hva det nye «finansbarnet» skal hete: Børsen. Men hvorfor? 

– Det er vel et ganske åpenbart svar: Børsen er det helt sentrale innen finansjournalistikken. Det er et tydelig navn, som forteller hva vi skal holde på med. Det gjenspeiler også profilen vår: Vi ønsker å være et tydelig nettsted som er lett tilgjengelig for folk, sier Jan Thomas Holmlund til Medier24.

Den nåværende Dagbladet-vaktsjefen skal lede «Børsen», og rekrutteringen til den nye økonomiredaksjonen har pågått de siste ukene. 

Jon Even Andersen (fra venstre), Nicolai Eriksen, Linn-Christin Martinussen og Jan Thomas Holmlund.

Linn-Christin Martinussen (28), Nicolai Eriksen (29) og Jon Even Andersen (51) er de tre journalistene han får med på laget. 

Nettstedet vil jobbe opp mot Dagbladet-redaksjonen, men Aller Media vil også være inne i arbeidet med å bygge det opp. 

– Det blir finans til folket, sier Holmlund. 

 

Går på lufta i november

Dagbladet lanserer nettstedet i november, og ønsker å ta opp konkurransen med Dagens Næringsliv, E24 og Hegnar Media.

– Nettstedet skal være et friskt pust i finansjournalistikken, sa sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, i pressemeldingen i august.

Det ble det også gjort klart at de skal publisere journalistikk som alle bør få med deg.

Fordi: «Finans kan også være litt fest og moro, ikke bare tall og regneark».

Konkurrentene selv var avventende til nyheten tidligere i høst.

– Det er stor interesse for næringslivsjournalistikk i Norge. Men det er også mange redaksjoner som konkurrerer. I utgangspunktet er ikke Dagbladet den vi frykter mest i konkurransen om å få betalende abonnenter, sa DN-redaktør Amund Djuve til Medier24 den gang.

Se intervju med gjengen her:

Powered by Labrador CMS