MARK ZUCKERBERG, grunnlegger av og toppsjef i Facebook.
MARK ZUCKERBERG, grunnlegger av og toppsjef i Facebook.

KOMMENTAR

Nå angriper Facebook stillings­markedet i 40 nye land. Blir det verdens undergang for alle andre - eller bare nok en ting som aldri tar av?

«Facebook Jobs» kan bli en farlig utfordrer for både medier, rubrikksider og LinkedIn. Men er det noe de siste årene har lært oss, så er det kanskje å ta alle dommedagsprofetiene med en klype salt.

Facebook lanserte i fjor «Jobs» i USA og Canada. Onsdag varslet selskapet at funksjonene blir rullet ut til 40 nye land, blant dem Norge.

Men hvor alvorlig og dramatisk er egentlig det? 

For å svare på spørsmålet, kan det være lurt å tenke litt tilbake før vi konkluderer.

 

DET NÆRMER SEG for eksempel tre år siden Facebook lanserte Instant Articles, som skulle gi en raskere og bedre opplevelse av nyheter.

Den gang manglet det ikke på dommedagsprofetier. IA skulle forandre nettaviser for alltid og gjøre Google til en annenrangs søkemotor.

Men det tok aldri helt av. Mange forsøkte tjenesten, men de færreste tok helt av.

Og til tross for bedre annonsemodeller og nye løsninger for abonnement: For noen uker siden meldte Columbua Business Review at mer enn halvparten av de største partnerne har forlatt Instant Articles.

Her i Norge er det heller ikke mange store mediehus igjen.

Til gjengjeld kan man si at vi har lært mye av plattformer som Instant Articles og Snapchat Discover:

Raskere lasting, mer visuell presentasjon og ikke minst enda mer mobiltilpasset.

Her har vi fortsatt langt igjen, men tjenester som VGs «Peil» er kanskje et riktig skritt på vei.

 

HISTORIEN OM INSTANT ARTICLES er interessant, fordi det er en historie om hvor lett det er å være dommedagsprofet. Og nå snart tre år senere: Det er lett å være etterpåklok.

De lynraske artiklene påvirket medienes presentasjon og forretningsmodell. Men i stedet for å legge alle eggene i Zuckerbergs kurv, bestemte vi oss for å lære av han og prøve å ligne.

Dessuten har mediene siden den gang virkelig begynt å ta betalt for eggene. Og selvtilliten er langt større enn for bare tre år siden:

Forsiden er ikke død. Leve forsiden, skrev Amedias innovasjonsdirektør Pål Nedregotten i februar 2015. Den gang ble han kanskje sett på som litt konservativ og gammeldag.

I dag har han kanskje enda mer rett.

 

SIDEN HAR DET ikke manglet på lanseringer som skulle revolusjonere verden. En av dem er Canvas Ad, som på samme måte som Instant Articles viste hvor visuelt og lekkert annonser kunne se ut.

I dag husker jeg ikke når jeg sist så en slik annonse i feeden min. Men jeg husker veldig godt en minst like visuell og lekker annonse fra Dagens Næringsliv for SAS sin nye lounge på Gardermoen.

I stedet for å bare la seg fange av Facebook, har mediene lært å stjele gode ideer og inspirasjon fra giganten.

Dette til tross for at det sosiale mediet har fått masse gratis reklame for sine nye annonsevåpen. Vi har omtalt nye funksjoner og kommersielle tjenester som om det var viktige nyheter av stor samfunnsmessig betydning.

Og vi har gang på gang omtalt Facebook Marketplace som en dødare for FINN, Blocket, Craigslist og Naspers. Så langt er det ingenting som tyder på at de etablerte rubrikkposisjonene mister helt taket.

Ifølge Forbes - det vil etter alt å dømme si ifølge Facebook selv - bruker riktignok 550 millioner personer i 51 land Marketplace «hver måned».

Med usikkerheten rundt statistikk på videovisninger friskt i minne kan det være at noen hundre millioner tilfeldigvis har klikket seg innom Marketplace.

For mange av oss er det nemlig bare en knapp vi aldri husker hva går til, med et irriterende rødt varsel som skal lure oss til trykke på den.

 

NÅ HANDLER IKKE dette om å undervurdere Facebook som plattform. Det er verdens suverent største sosiale plattform fordi det gir brukerne kommunikasjon, nyheter, bilder, venner og annonser på en måte som gjør at overskuddet fjerde kvartal i fjor var på 36 milliarder kroner (!).

Newsfeeden på Facebook har også vært en gullgruve for både merkevarer, bloggere og medier. Herværende nettsteder hadde aldri kommet dit vi er i dag uten denne distribusjonen.

Men de siste tre årene har også lært oss noe om å ikke bruke for store ord om noe som kanskje blir smått.

Samtidig som norske mediers selvtillit har økt, har vi gang på gang erkjent at «dommedagsprofetier» og tjenester som skal ta over verden, likevel ikke gjør det.

 

Facebooks nye «Jobs»-funksjon.

DERFOR ER DET for tidlig å spå hva «Facebook Jobs» kommer til å bli, når det nå skal rulle ut i 40 nye land - blant dem Norge. Funksjonen skal gjøre det lettere for bedrifter å lyse ut stillinger på Facebook, og kandidater kan søke direkte på Facebook.

Kanskje blir dette mest av alt en konkurrent til LinkedIn, hvor plattformen fortsatt føles litt som internett på en faksmaskin.

At Facebooks nyhetsfeed og annonseverktøy er et fantastisk redskap for å nå potensielle jobbsøkere, er det ingen tvil om.

Det vet vi i Medier24 meget godt: Uten Facebooks algoritmer, annonser og målgruppeverktøy ville vi kanskje ikke tatt den posisjonen vi har i dag.

 

MEN DEN POSISJONEN har vi i kombinasjon med vår egen sterke merkevare, plattform og posisjon.

Slik FINN, norske lokalaviser og hundrevis av bransjenettsteder, fagforeninger og andre når ut til norske jobbsøkere og kandidater.

Jeg tror ikke Facebook Jobs kommer til å ta livet av alle disse markedene.

Men kanskje kan det bli - litt som Instant Articles - et spark bak til at medier og andre aktører i jobbmarkedet selv kan bruke Facebook enda mer effektivt, i kombinasjon med egne plattformer?

 

SÅ KAN DET selvsagt være at vi undervurderer Facebook Jobs.

Men etter å ha skrevet og lest så mange dommedagsprofetier de seneste åra som aldri har slått til, er det kanskje på tide med en smule nøkternhet.

Dessuten har den norske mediebransjen de siste åra fått stadig bedre selvtillit.

Det er ingen grunn til å legge seg ned for å dø, riktig ennå.

Til toppen